søndag den 26. juli 2015

Giardina & Gartenträume & Mariatheresia



Disse tre roser er alle skabt i 1997 af Hans Jürgen Evers, hvem ved... måske af frø fra de samme hyben?... ihvertfald minder deres blomster om hinanden:



Giardina  Hans Jürgen Evers 1997   Tantau, Tyskland 2008   ukendt herkomst
Smuk rosa klatrerose med dejlig duft, og blomster der klarer meget regn uden at klistre sammen. Kronbladene virker lidt voksagtige, så den holder formen rigtig godt. God tilvækst og remonterende. Efter 2 år blomstrede min overdådigt op til 2 m højde, samt sendte et langt skud helt op over rosenbuen.













Gartenträume    Hans Jürgen Evers 1997, Introduceret af Tantau, Tyskland 2005  ukendt herkomst
Rosenbusk med dejlig stærkt duftende blomster, i en yndig rosa farve. Den var desværre ikke helt sund og livskraftig, men det var heller ikke en stor fin A-kvalitet ved modtagelsen. Jeg fik til gengæld 3 af dem, selvom jeg blot bestilte 1, men i 2017 har jeg gravet 2 halvdøde op. Jeg har læst rigtig meget godt om rosen på tyske forums.
















Mariatheresia  Hans Jürgen Evers 1997, Introduceret af Tantau, Tyskland 2003  ukendt herkomst 
Nedenstående billede af rosen, fandt jeg på Pinterest, men det viste sig at stamme fra bloggen: Sabelhagens Olivlund
Jeg kan varmt anbefale at benytte linket til at se de vidunderlige billeder af rosen derinde, samt Mariatheresia´s sport: Baronesse, som vises i samme indlæg.
Jeg forelskede mig fuldstændig og har lige bestilt rosen, Lundhede har begge roser i sortimentet.


(billede midlertidig lånt fra bloggen: Sabelhagens Olivlund)


Den rose jeg fik tilsendt ser således ud...  meget smuk og dufter tilmed kraftigt og dejligt, så ikke det værste at modtage, hvis man får en fejllevering. Men... jeg kan nu godt lide at være på navn med mine roser. Jeg ser den lige lidt an, men tvivler på at dens kugleformede blomster kan ende op som den skålformede blomsterform på Mariatheresia. (1. billede, som jeg meget gerne vil låne lidt endnu)

Nyudsprunget...

og nogle timer senere.


I år ser blomsten således ud:





Hmm... måske den alligevel ender med at ligne en rigtig Mariatheresia... køn er den i hverfald! Den ligner meget Austinrosen Desdemona.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...