søndag den 26. juli 2015

Comte de Chambord & Jacques Cartier


Comte de Chambord   Robert and Moreau, Frankrig, tidligere end 1858. Synonym: Madame Boll.
Damask perpetual, Portland rose (Baronne Prévost (hybrid perpetual, Desprez 1841) x Portland rose)

Vidunderlig og hårdfør Portland rose, rigtblomstrende med store pink, 4 delte roset-blomster med typisk Damask rose duft. Sund, men kan dog angribes af rust.





















Jacques Cartier   Moreau-Robert, France 1868   syn. Marchesa Boccella   Jean Desprez, France 1842  Stor forvirring om hvem og hvorfra rosen stammer, men den er en klassiker her i Norden (måske hele Europa) som Jacques Cartier, hvor man i USA har valgt at den hedder; Marchesa Boccella.
Det er en virkelig god og sund Historisk rose i Portland gruppen, hårdfør og remonterer. Dens rosa blomster er store, i rosetform med masser af kronblade, og god stærk duft.
Hvor jeg boede før, købte jeg et sølle eksemplar i meget lille potte, i et supermarked. Planten så ud til at være udtørret adskillige gange, og lignede noget som ville være smidt ud ved lukketid, hvis jeg ikke havde satset de 19 kr. den var sat ned til, og reddede den med hjem. 
Jeg plantede den lige udenfor haven, under postkassen i en meget stenet jord, hvor jeg altid glemte at vande... men mod alle ods, blev den en smuk og blomstrende busk. Jacques Cartier er virkelig en sej og smuk rose!
I foråret 2017 købte jeg igen en billigt i et supermarked. Den var i en ganske lille potte og meget hårdt beskåret, men frisk og lige ankommet, så jeg kunne udvælge en med kraftige stammer, og den er på sin første sommer blevet en fin flergrenet og mellemhøj plante.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...