søndag den 26. juli 2015

Heritage & Charles Rennie Mackintosh



Heritage   Austinrose  England 1984   (frøplante x Iceberg (floribunda, Kordes 1958)
Smukke sart rosa, boldformede til let skålformede blomster med stærk og dejlig citrusduft.
Heritage var den første Austin rose, som jeg bare måtte eje!
Den er glad for at stå i en stor krukke, som stilles i drivhus vinteren over.
Da jeg begyndte at dyrke roser, omkring 2001, var det de historiske roser som var grunden til, at jeg overhovedet blev interesseret i roser. De første var Centifolia roser, som dem der ofte ses på gamle malerier, men også de boldformede Bourbon roser. På planteskolen fandt jeg imidlertid Årskataloger fra Austin Roser.... og så var jeg solgt til stanglakrids!!! :)












Charles Rennie Mackintosh     Austin, England 1988  (frøplante: Chaucer x Conrad Ferdinand Mayer x pollen: Mary Rose)
Smukke fyldte blomster i en meget tiltalende lilla-rosa farve, som passer smukt ind i staudebede. Mild duft, remonterende og skyggetålende. Ikke særlig resistent overfor svampeangreb. I min have er den stadig blot en lille svagelig plante efter 3-4 år, men nogle få smukke blomster bliver det dog til. Min nye Austinrose `Spirit of Freedom´ minder meget om denne i farven, men med endnu kønnere blomster på en sundere plante.
Grunden til at jeg placerer denne rose sammen med Heritage, er at jeg havde meget store forventninger til disse to roser, men at begge har skuffet mig. De giver dog nogle meget smukke blomster hver sommer, men Heritage vokser ranglet og taber hurtigt kronbladene, mens CRM som plante, bare ikke vil ret meget i mit klima.







Lavender Flower Circus   Tyskland 2004, Tim Hermann Kordes
Meget smukke og fyldte blomster i samme fine lavendelrosa tone som Charles Rennie Mackintosh. Jeg læste at den anbefales til drivhus, så der er den plantet og trives virkelig godt. Måske jeg også burde flytte CRM i drivhus, for jeg ser aldrig stråleplet på de roser som står i drivhuset.







Dette er blot 2 blomsterklaser, som tilmed næsten ikke kunne ses i drivhuset, så jeg må huske at klippe dem ind i tide, for hvor er de smukke i vase.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...