søndag den 26. juli 2015

Odyssey & Margaret Merril & Marie Curie


Odyssey   Rearsby Roses, England 2001  (Summer Wine (climber, Kordes 1985) x frøplante)
Yndig rose med meget fin duft, som tilmed blomstrer næsten uophørligt sommeren igennem! Jeg faldt for denne rose gennem Høneballehavens præsentation af den, og da jeg google den, bemærkede jeg at Claus Dalby også havde præsenteret den noget tidligere. (før jeg selv bloggede) Samtlige taber hjertet til denne rose og kan slet ikke leve uden den i haven, således havde jeg det også! Den blev plantet i efteråret, og allerede i Maj året efter, blomstrer den i MIN have! Dybt nydelsessuk! :-)












Margaret Merril     Harkness 1977  ((Rudolf Timm x Dedication) x Pascali)
En moderne rose med meget gammelrose charme, og den regnes blandt de bedste hvide roser. Blomsten er terose-agtig i udspring, for derefter at folde sig helt fladt ud med synlige støvdragere. Den dufter fantastisk og er på listen over de mest duftende roser. Den trivedes imidlertid slet ikke i haven, så jeg prøvede at redde den som krukkeplante i drivhuset, og der trives den fantastisk og er helt fri for syge blade! Den blev hurtig for høj og er nu plantet i jorden derinde.






I begyndelsen så den fin ud i haven, men så begyndte den at mistrives (det var før jeg vidste at der tidligere havde stået roser her) Den blev reddet ind til drivhuset, hvor den blomstrer helt oppe under glastaget:


Det er ikke let at tage gode billeder af den heroppe under taget, men dens vidunderlige duft kan virkelig nydes! :-)



Marie Curie    Meilland 1997  (Coppélia´76 x (Allgold, LeGrice 1956 x Yellow Cushion))
Vidunderlig duftende rose i varme gyldenrosa toner. Ny udsprunget er blomsten tilspidset, men åbner sig til en fyldt roset og farven bleger til en smuk varm og blid tone. Som man kan se på billederne, varierer blomsterformen fra gammeldags fyldt roset med foldede kronblade, og så til næsten enkle blomster.
Planten kan blive en lille busk på omkring en meter. Jeg købte denne rose en dag på planteskolen, hvor luften var mættet af vidunderlig varm, krydret nellikeduft, allerede et pænt stykke væk fra en gruppe Marie Curie. Siden har jeg købt nogle flere til krukker på terrassen, for at kunne nyde den dejlige luftbårne duft. I varme perioder har den haft meldug på nye blade, men er ellers sund.








Den led af meldug i vores syd/vest vendte have, men den trives fantastisk omme ved hoveddøren, hvor der kun er formiddagssol.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...