søndag den 26. juli 2015

Artemis & Sutter´s Gold


Artemis    Hans Jürgen Evers, 2004  Introduceret af Tantau Roses 2009
Utrolig smukke cremehvide blomster, med et grønligt skær, i gammeldags tætfyldt rosetform, med en stærk duft af anis. Blomstrer i klaser og remonterer godt. Buskrose som bliver omkring 1.20 og skulle være særdeles sund.
Jeg elsker klaseblomstrende roser, og selvom jeg syntes at store hvide blomster stjæler for meget opmærksomhed i den farveholdning jeg holder min have i, så måtte jeg altså bare have denne skønhed!


November blomster efter nattefrost
















Jeg er generelt ikke til Tea hybrider/storblomstrede roser, men der er selvfølgelig undtagelser hvor duft eller en særlig charme gør en forskel.



Sutter´s Gold    Swim, 1950   (Charlotte Armstrong x Signora)
Hybrid Tea rose, med vidunderlig duft og smuk gylden/rosa farvetoner. Den remonterer hurtigt og er sund. Den er berømt for sin intense frugtagtige duft.
Man kan dyrke roser for deres blomsters skønhed... og for den stemning som især klatreroser kan indhylde hele haven i... og så kan man dyrke dem for duftens skyld.
Det er sidstnævnte kategori som denne rose dyrkes for her hos mig, for jeg fik desværre en aversion mod storblomstrede te-hybrider dengang i 70érne, hvor jeg ikke anede at der fandtes andre typer roser, og hvor man typisk plantede en masse ens storblomstrede roser i samme bed og klippede hele herligheden ned til 15 cm hver forår.
Sutters Gold er bestemt værd at dyrke for duften og de smukke gylden/rosa terose knopper i udspring, men den ville falde helt ved siden af, i den stemning jeg søger at skabe i havens store rosen/staude bede. Den står derfor ved drivhuset, hvor jeg ofte kommer forbi og kan nyde duften.












1 kommentar:

  1. Kære Alice
    Hvor er det fint det du har lavet her. Jeg søgte på rosen Martine Guillot og frem kom din blog, så nu kan jeg se, at du har lavet nyt. Jeg tillader mig at låne et billede af den her fra din blog, håber det er ok. Jeg undrer mig over, at jeg ikke har hørt fra dig siden jul, håber ikke der er noget galt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...